Vinterlöpning

Det är många som gillar att jogga och springa, tyvärr gör de flesta detta endast under sommarhalvåret. Men det behöver inte fortsätta så, här ska vi ta upp lite om den fantastiska världen som är vinterlöpning och varför man borde testa det.

4465880-motion-och-frisk-luft

Det är synd och skam att så många inte håller uppe sin favoritträning bara för att det blir vinter. Vinterlöpning är lite mer krävande, men med rätt utrustning och rätt teknik blir vintern inte längre något som stoppar en.

En solklar fördel med vinterlöpning är att man mycket oftare får ha vägarna för sig själv, något som sommarlöpare nästan aldrig får känna av. Man kan även förbättra löpstilen genom att springa på vintern.

Vi börjar med det uppenbara problemet: springa på is. När man springer på isiga underlag hamnar man automatiskt längre fram på foten. Man undviker även att ta ut löpsteget för mycket och sparka benen bakåt. Vintertid löper man bäst med framåtlutning och kortare steg med högre frekvens, på så sätt halkar man inte när man landar. Det är även lättare att hålla balansen på detta sätt då din tyngdpunkt är riktad åt samma håll som man rör sig. På iform.se kan man även läsa om att springa i djupsnö.

När det kommer till utrustning får man faktiskt bäst träningseffekt av att använda helt vanliga löparskor när man springer på is, grovmönstrade skor passar bättre på snö och lera. Men det är naturligtvis ingen dum idé att skaffa ett par broddar att fästa under sulorna.

Vad gäller kläder ska man inte tro att man behöver så väldigt tjocka plagg, lager är mycket viktigare. Det innersta lagret ska hålla fukten borta från huden, mellanlagret ska hålla en varm och det yttersta lagret ska skydda mot vinden. En mössa och ett par tunnare handskar är också viktigt att ha. Följer man dessa råd kan man snart ge sig ut mitt i vintern och få sig ett härligt träningspass.