Utomhusträning

Att träna på ett gym kräver först och främst att du har råd att vara medlem, men för de flesta brukar det inte vara det största bekymret. Problemen ligger snarare i att när man väl har tid att ta sig till gymmet så är nästan alla andra medlemmar där. Det som kan vara en trevlig upplevelse blir istället en trång och lång väntan för att komma åt tynger och olika former av träningsmaskiner. Om man tycker om att gå på pass med andra händer det allt för ofta att det är fullt på dem tider som passar.

Uteträning

uteträningAllt detta kan undvikas om man istället väljer att träna ute. Fördelarna är att man inte behöver ha någon särskild utrustning då många av övningarna bygger på att man ska använda sin egen kroppstyngd som träningsvikt. Detta innebär att det är mindre tid för förberedelser och väntan och att träningen kan vara maximalt effektiv. Utöver detta kan kroppen få en dos av vitamin D via solen som också bidrar till att bygga muskler.

Man kan i princip jogga var som helst men vill man göra något särskilt i en utemiljö kan man ta sig till en läktare. Ett sätt att använda denna miljö är att sätta händerna på nedersta trappsteget och göra en armhävning. Därefter flyttar man upp ett steg och upprepar processen tills man tagit sig till toppen av läktaren där man kan vila i ungefär en halv minut. Därefter gör man om processen omvänt hela vägen tillbaka ner. Denna övning tränar både över och nedre delen av bröstmusklerna samt deltoiderna och tricepsen.

Redskap med egen kroppsvikt

Ett bra komplement till utomhusträning  är att ta hjälp av enkla redskap med egen kroppsvikt som motstånd. Ett exempel är träning med remmar,  en av de hetaste trenderna inom fitness idag. Du köper då ett färdigt paket med handtag som sitter på ett rep, repet går sedan att fästa på ett träd, en stolpe eller dyligt. På Gymkompaniet finns ett helt paket att köpa, Jungle Gym XT. Paketet innehåller 2 st rep, fotöglor och handtag, allt du behöver för att träna hela kroppen. Är du intresserad hittar du dem här.

Uppvärmning och stretch

Oavsett om man väljer att träna inne eller ute är det viktigt att komma ihåg att värma upp ordentligt innan passet för att minska risken för skador. Även efter träningen är det väsentligt att stretcha.