Träna hemma

Det går bra att träna hemma, både inne och ute, ja, egentligen går det bra att träna nästan var som helst. Det finns många saker och ting som vi kan använda oss av runt omkring oss i parken, i skogen och till och med i stadsmiljön.

Hemmaträning

Inga redskap

Träningen kan utföras genom att använda kroppens tyngd som vikt istället för hantlar, skivstänger med mera. Det finns mängder av olika övningar för detta ändamål och de allra bästa guiderna till rätt övningar hittar du lättast på internet. Vi har skrivit en artikel som handlar om utomhusträning, hur och vad du faktiskt kan träna om du är sugen på att komma igång utomhus själv, läs artikeln här.

Ta sig tid

Att ta sig tid till att träna är förstås inte det lättaste men det är just där det gäller att improvisera, du kan passa på att göra lite enkla övningar samtidigt som du tittar på TV, lyssnar till musik eller varför inte när du läser en bok. Ett löpband eller en motionscykel är också ett perfekt verktyg för dig som vill konditionsträna samtidigt som du ser på TV eller läser.

Korta träningspass

Träningspassen behöver inte alls vara långa, speciellt inte till att börja med, några minuter räcker. Passen bör dock vara regelbundna och göras några gånger varje vecka. Tre minuters intensiv träning underlättar bland annat sockerförbränningen.

Träning med jämna mellanrum påverkar vår ämnesomsättning och minskar riskerna för bland annat vissa typer av diabetes samt kärl- och hjärtsjukdomar. Fysisk träning underlättar förstås också att gå ner i vikt och sedan behålla vikten.

Värm upp först

Att alltid värma upp innan träningspasset startar är mycket viktigt, detta oavsett om passet är av den kortare eller den längre typen. Genom uppvärmning minskas även skaderisken kraftigt. Glöm inte att det är lika viktigt att stretcha efteråt.

Det är bäst att börja lugnt om du är otränad, bra resultat kommer ändå att ges.