Skydda dig under sportandet

Du som är aktiv och gillar att röra på dig vet säkerligen redan om det här. Men för novisen är det viktigt att veta hur du skyddar dig när du sportar för att inte skada kroppen i jakten på att må bra.

Tillräckligt med skydd

Det är ingen nyhet att hockeyspelare behöver ha en bra hockeyhjälm som skyddar dem, det duger inte med en cykelhjälm på isen. Det känns också självklart att ha en ridhjälm på hästen eller knäskydd på skateboarden. Men tänker du på att ha ett bälte under tung tyngdlyftning eller handskar när du joggar. Det är extra försiktighetsåtgärder som är fullt frivilliga. Ett bälte stabiliserar dina höfter och skonar ländryggen, ett extra skydd om du lyfter tungt. Handskarna är din bästa räddning om du snubblar, instinktivt vill du ta emot dig med händerna när du slår i backen. Du slipper skrapade händer, helt enkelt. Fundera på hur skyddad du är när du sportar.

För hårt och för mycket

Något du alltid ska tänka på som nybörjare är skaderisken. När du styrketränar är det viktigt att du har blivit utbildad i hur du ska lyfta för att inte felbelasta kroppen. När du börjar träningscykla ska du hålla dig inom rimliga gränser, tänk inte att du måste cykla tre mil om dagen för att du ska få effekt. Är du ovan att träna kommer du bara att få ont och tröttna på ansträngningen. Du behöver bygga upp en tolerans mot ansträngningen och sakta öka belastning för att det ska vara roligt och gynnande. Hellre 2 kilometer om dagen i 100 dagar än 2 mil om dagen i 10 dagar. Tänk alltid långsiktigt. Börja hellre med att gå på gymmet 2 dagar i veckan än varje dag. Det tar tid att få in nya vanor så försök hålla dig till ett enklare schema till dess att träningen känns naturlig i vardagen.