Löpträning

Löpträning – tips för dig som har som mål att springa en mil

Att springa och löpträna var förr något som endast elitidrottare och riktiga entusiaster höll på med. Idag är löpning något av en folkrörelse och var och varannan springer åtminstone någon gång i veckan.

löpareFör den som precis börjat jogga och löpträna lite lätt eller för den som kanske ligger i startgroparna och är på väg ut på sin första runda är det bra att alltid sätta upp ett mål med sin träning för att ha något att sträva mot. Målet att lyckas springa en mil utan att stanna är ett alldeles utmärkt mål för den nyblivne löparen. Många blir säkert avskräckta bara de hör ordet ”milen”, men det är faktiskt inte så jobbigt och farligt som det låter. Det gäller bara att ta steg i taget.

Första träningspassen kan det vara bra att varva jogging i lugnt tempo med rask gång. Exempelvis så bestämmer man sig för att passet ska pågå under 30 minuter. Ett bra tips för att få igång det berömda ”flåset” kan vara att jogga 2 minuter, gå 2 minuter, jogga 2 minuter och så vidare i sin egen takt. På detta sätt kommer man lättare igång med sin löpning och behöver inte känna någon press att man ska sig runt en viss runda på tid.

När man efter några veckors träning börjar bli varm i kläderna kan man testa att jogga en kortare sträcka, exempelvis 3-4 km, i lugnt tempo utan att stanna. Ett sånt här pass varvas med intervallpass där man växelvis joggar och går. Det kan nu också vara en god idé att förlänga dessa pass upp till 45-60 min så man känner på hur det är att hålla igång under en längre tid.

Efter ytterligare några veckor kan man testa att springa eller jogga 5 km utan avbrott. 5 km är en mycket bra sträcka att jogga eller springa, då kroppen får en bra dos träning samtidigt som det inte tar alltför lång tid och heller inte mentalt känns lika jobbig som exempelvis en mil.

När man sprungit och joggat på det här sättet och hela tiden ökat sträckan och intensiteten i löpningen under några månader bör man vara redo att i lugnt tempo ta sig an en mil. Extra roligt blir det ju givetvis om man också har som mål att kanske springa ett motionslopp eller liknande.