Förbättra rörligheten och njut mer av utomhustiden

En del saker kan förhindra oss från att riktigt njuta av tiden vi spenderar utomhus. Dålig rörlighet kan mycket väl vara en av dem. Men det är faktiskt inte så svårt att förbättra rörligheten. Här följer några enkla tips på hur du kan göra detta.

Innan vi dock går vidare till tipsen är det viktigt att påpeka att medan kroppen kan säga emot i många moment, ska det inte göra ont att utföra rörelserna och övningarna. Detta tyder oftast på underliggande problem och är något man borde besöka en läkare eller annan specialist för att gå till botten med.

Sitt i squat

Squat är en väldigt naturlig position för kroppen och alla har säkert sett hur barn sätter sig i denna position när de är små. Men med så mycket tid spenderat i stolar tappar vi sakta förmågan att göra det som vi blir äldre. Den riktiga squatpositionen är med hälarna i marken och rumpan så långt ned som möjligt. Den kan kännas tung i början, men allt eftersom kommer det bli lättare och lättare.

Ryggrotation

Ryggen är en speciellt vanligt problemområde och dålig rörlighet i ryggen kan skapa många förhinder i livet. Ryggrotationer är en övning som är snäll mot kroppen och rekommenderas vid besvär som ryggskott eller stelhet i ländryggen. Övningen är väldigt enkel att utföra och ger positiva resultat ganska snabbt.

Bra hållning

Bra hållning är inte bara något som får oss att se mer självsäker ut, det påverkar i slutändan vår rörlighet på många sätt och vis. Detta beror på att dålig hållning belastar kroppen fel vilket skapar en negativ spiral som gör att vi felbelastar kroppen allt mer. Att få bättre hållning börjar med en del övningar men är också något man måste vara medveten om i vardagen och aktivt hålla kroppen rak för att inte falla tillbaka i gamla mönster.