Börja med löpning

För många låter löpning och motion som ett stort steg att ta. Hur svårt är det egentligen att bryta upp med gamla vanor? Svaret är att det är enkelt när man väl bestämmer sig. Med inspiration från sidan iform.se skall vi titta lite på hur man kan ta sig an löpträning om man är ny i gemet.

Känn dig inte besvärad – börja med att promenera

Många som vill komma igång med löpning känner sig besvärade att ta sig ut i motionsspår och joggingmiljöer. Som ny inom löpning måste man ta sig an aktiviteten med lättnad. Det skall inte kännas som ett motstånd varje gång man vill ta sig ut. Ett tips är därför att man testar hur det skulle vara att promenera i motionssyfte. Det är på så sätt lika enkelt att börja som att exempelvis gå till jobbet. Börja med en sträcka som passar dig och dra på dig träningskläderna. När du promenerat ett tag kan du testa med att jogga lite lätt för att öka tempot. Därefter kan du återgå till att promenera. Med tiden kommer allt släppa och du kommer tycka det är naturligare att springa än att gå.

Träningspartner

En partner är bra att ha med som inspirations- och motivationsskälla när man utför all sorts träning och löpning är inget undantag. Om din flickvän/pojkvän inte har möjligheten så försök att hitta en vän eller kollega som kan tänkas vara intresserad att börja. Tagga varandra och se till att ni pushar varandra att komma ut och springa.

Träningsprogram och mål

Det är alltid bra att jobba utefter tydliga mål. Det klokaste är att utforma ett träningsprogram där löptider, sträckor och tidsperioder finns angivna. Exempelvis kan man sätta upp ett program under tre månader där du tre dagar i vecka skall springa 30-40 minuter per pass. Inspiration till träningsprogram finns det gott om på nätet. Se till att målen är rimliga och sätt inte upp mål som är för svåra. Skulle du inte svara upp mot målen som kommer du många gånger bli besviken vilket för många utmynnar i att man lägger ned hela träningen. Var realistisk helt enkelt.

Kort checklista innan du börjar med löpning

  • Se till att du har gjort en läkarundersökning om du inte tränat på en lång tid och skall ta dig att ett träningsprogram
  • Minimera skaderisken genom att du har rätt sorts löpskor. Det skall vara komfortabelt att springa; besök därför en butik som är specialister.
  • Värm alltid upp innan du börjar med löpning. Det räcker med att du promenerar lite lätt och stretchar ben och armar. Ta gärna hjälp av ett enkelt program för uppvärmning innan du börjar.