Börja cykelträna

shutterstock_204383404

En av sporterna och träningsformerna som vi inte riktigt pratat om än är cykelträning. Här kan man ta sig fram snabbt och effektivt, samtidigt som man bränner kalorier och bygger muskler. 

Utomhus eller inomhus?

Man kan göra både och. De flesta brukar dock gilla en mer än den andra och hålla sig till det. Ska du träna inomhus behöver du gå till ett gym eller köpa hem en träningscykel. Det positiva är att du har mer kontroll över fart, sträcka, motstånd och terräng. Den lyxen får man inte med en utomhuscykel.

Om du planerar att köpa en cykel för utomhusträning gäller att veta vilken terräng du ska träna i. Du kan se vilken skillnad det är från cykel till cykel om du kikar in på cykelkraft.se. Där ser man att cyklar för tuffare terräng har stadigare ramar, bredare däck och är tyngre medan landsvägscyklar har smala däck och kan väga så lite som bara några kilon.

Vinner mycket med cykeln

Vilken variant du än väljer, får du med dig många fördelar. Du kan träna upp maxstyrkan och din kondition samtidigt. Dina ben blir mest tränade och kan få en otroligt explosiv styrka om du satsar på att utmana dig själv.

Det är också en skonsam sport som inte överbelastar knän eller rygg. Det  man kan få problem med är baken eftersom man sitter mycket och sadeln kan vara hård. Det går att ordna med skumgummiöverdrag eller helt enkelt ett sadelbyte.

För att vara på topp inför nästa cykeltur behöver du stretcha ut musklerna efter ett hårt pass. Din kropp har suttit i en speciell ställning under passet och nu ska du ge den chansen att stretcha. Om du kombinerar din cykelträning med yoga får du även in smidighet i din repertoar. Kroppen gillar dem alla tre.