Återhämtning efter äventyr

Vi som älskar utelivet tycker det är fantastiskt att vandra i hård terräng, åka långskidor i flera mil eller att ta långpromenader i skogen. Men dessa äventyr lämnar märken när vi kommer hem, inte bara fina minnen.

Naprapat

En naprapat kan hjälpa dig med ömmande muskler och en rad åkommor som är vanliga när man har ett aktivt liv. En naprapat kan också vara nyckeln som tillåter en aktiv livsstil. Om du lider av knä- eller ryggproblem, har ofta migrän eller liknande så känns det inte så lockande att ge sig ut i vildmarken. Du vet aldrig när migränen kan komma eller om knäna håller genom hela vandringen. Naprapaten kan hjälpa dig att få bukt med problemen och ge dig övningar som du kan göra hemma. Ingen som lider av smärta vill eller kan vara aktiv så detta kan vara starten på ett nytt och äventyrligt liv!

Varva ned

Efter en lång eller intensiv aktivitet behöver din hjärna och din kropp varva ned. Du kan behöva ett långt bad eller varm dusch och några dagar utan måsten eller ansträngning. Har du precis hittat en aktiv livsstil är det ännu viktigare att du inte tar ut dig på en gång. Låt det gå några dagar innan du planerar in nästa aktivitet. Redan dagen efter kan du känna vilken nivå kroppen ligger på. Har du mycket träningsvärk kan den mildras genom rörelse men det är också okej att bara ta några alvedon och ta det lugnt resten av dagen. Hur du än gör kommer träningsvärken att släppa inom några dagar.

Kost

Du behöver äta rätt för att orka med dina äventyr. Långsamma kolhydrater, omättat fett och protein är grundpelarna för att kroppen ska återhämta sig och bli starkare inför nästa utmaning. Satsa på fullkornsbröd, mörkgröna grönsaker, nötter, olivolja, fet fisk samt kyckling eller bönor för att få i dig alla tre delarna.